Od maja zeszłego roku szkolnego realizujemy w naszej szkole Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. W jego ramach do tworzącej się biblioteki szkolnej zakupywane są lektury i nowości wydawnicze niebędące podręcznikami. W związku z powyższym w naszym gimnazjum mają miejsce liczne inicjatywy promujące czytelnictwo, w których uczestniczą nasi uczniowie. W początkach grudnia uczniowie brali udział w zajęciach, podczas których wspólnie z nauczycielami czytali fragmenty wybranych z nowopowstałej biblioteki książek. Na nietypowe lekcje nauczyciele przynieśli ze sobą kilka pozycji lekturowych, spośród których na początku spotkania w demokratyczny sposób młodzież wybrała tę wspólnie czytaną. Po kilkunastu minutach klasowej lektury uczniowie mogli zagłębić się także w literackie światy pozostałych tekstów, by wreszcie wymienić się z rówieśnikami uwagami i spostrzeżeniami na temat przejrzanych i przeczytanych fragmentów książek. Wspólna lektura okazała się niezwykle kształcąca i bardzo przyjemna. Wiele dzieł (takich jak utwory Lema czy Schmitta) było znanych, niemniej jednak znalazły się i takie, z którymi uczniowie zetknęli się po raz pierwszy (np. 2b z zainteresowaniem zapoznała się z początkowymi losami „Chłopaka, który stracił głowę” J.C. Whaleya). Uczestnicy zajęć zgodnie przyznali, że były one ciekawym urozmaiceniem codziennych szkolnych dni, a utwory, które dane im było poznać, stanowią interesującą propozycję czytelniczą. Ponadto 2c przygotowała mikołajkową niespodziankę. W dniu 5 grudnia dzięki ich inicjatywie szkołę odwiedził Mikołaj… A ściślej to nawet trzech Mikołajów… Wraz ze Śnieżynkami i Reniferami. Zamiast tradycyjnych prezentów przynieśli całej społeczności szkolnej cytatowe niespodzianki, a więc ręcznie opracowane fragmenty znanych lektur omawianych w gimnazjum. Tego dnia miał także miejsce finał konkursu „Znamy lektury szkolne”, do którego stanęli przedstawiciele wszystkich klas gimnazjum. W zeszłym tygodniu wszyscy uczniowie napisali testy dotyczące wskazanych w Regulaminie lektur, dzięki czemu cztery zwycięskie klasy (zajmujące I, II i III miejsce: 3b, 2c, 3a, 1b) mogły w finale otrzymać maksymalną liczbę punktów za konkurencję, z której świadomie zrezygnują. Po niezwykle emocjonujących zmaganiach w następujących konkurencjach: gazetka szkolna pn. Wybrany motyw literacki w lekturach szkolnych, Zgadywanka (odgadnięcie tytułów i autorów na podstawie trzech cytatów) i 3 pytania z wiedzy, wyniki przedstawiają się następująco:
I miejsce – 1c, 2b, 2c z 9 pkt.
II miejsce – 1a, 1b z 8 pkt.
III miejsce – 2a z 7 pkt.
IV miejsce – 3c
V miejsce – 3b
VI miejsc e – 3a
Należy dodać, że w ramach ministerialnego programu w każdej z klas realizowane są zajęcia projektowe, odwołujące się do zakupionych z dotacji pozycji. Warto nadmienić, że wynikiem takich projektów jest chociażby, obok mikołajkowej akcji 2c, filmik złożony przez uczniów klasy 1b, prezentujący ich aktorską interpretację Dziadów cz. II Adama Mickiewicza. Szkolna projekcja filmowej ekranizacji stanowiła preludium do finału konkursu „Znamy lektury szkolne”.